Karta wizytowa-pocztówka z podobizną Adolfa Dygasińskiego

0

Lata : II poł. XIX w

Kraj: Polska

Materiał: Odbitka czarno-biała na papierze fotograficznym.

Stan zachowania: Bardzo dobry, bez plam i przetarć

Wymiary: 9cm x 14cm

Nr inw.: MP/ AH/133

Sposób pozyskania: Zakup od pani Janina Mieczyńskiej- Lewakowskiej 7.XI.1974r.

Karta wizytowa-pocztówka ze zdjęciem przedstawiającym Adolfa Dygasińskiego wykonana została techniką fotograficzną w atelier „Fotografia Artystyczna W. Twardzicki”, mieszczącego się w Warszawie. Jest to obiegowa karta pocztowa, która była wykorzystywana do przesyłania korespondencji. Jest wykonana na indywidualne zamówienie Adolfa Dygasińskiego. Fotografia na karcie przedstawia mężczyznę w średnim wieku z brodą i wąsami. Mężczyzna ubrany jest w ciemny płaszcz i futrzaną czapkę. Karta pocztowa ma typowy rozmiar 9 cmx14 cm, fotografia Adolfa Dygasińskiego znajduje się po lewej stronie, a po prawej jest miejsce na tekst korespondencji. Na rewersie podany jest adres zakładu: „Fotografia W. Twardzicki, Warszawa Nowy Świat 46”. Jest też informacja pocztowa w języku rosyjskim i francuskim, która umieszczona jest na środku kartki i po przetłumaczeniu brzmi: ”Światowy Związek Poczty Rosja” „Karta pocztowa”. W prawym górnym rogu widnieje napis: „ Miejsce na znaczek”. Jest też instrukcja dotycząca adresowania: ”Na tej stronie umieszcza się wyłącznie adres”. Znajdują się też długie linie adresowe zaznaczone kropkowaniem.

Od końca XIX wieku do wytwarzania pocztówek zaczęto używać na coraz szerszą skalę bromosrebrowy papier fotograficzny. Pierwsze odbitki pochodziły ze szklanego negatywu i charakteryzowały się doskonałą jakością. Przy wykorzystaniu tej metody w sposób radykalny został skrócony czas potrzebny do wykonania karty. Pierwsze pocztówki fotograficzne były zdjęciami naklejonymi na karton, przycięte do odpowiedniego formatu i zaopatrzone w napis „karta pocztowa”. Jakość tego typu wydawnictw była bardzo zróżnicowana, gdyż zależała od poziomu profesjonalizmu osoby wykonującej zdjęcie. Każdy szanujący się fotograf oferował wykonanie fotografii w formie pocztówki. Z takiej możliwości korzystali często indywidualni klienci w związku z czym niejednokrotnie na karcie można zobaczyć dom nadawcy, a czasem i jego samego.

Na początku XX wieku pojawia się technika offsetowa będącą kolejną odmianą druku płaskiego. Obraz przenoszony jest na papier z płaskiej formy za pośrednictwem cylindra obciągniętego gumą. Offset używany jest do dnia dzisiejszego do druków wysokonakładowych. Pozwolił on na wydawanie pocztówek w dużych ilościach. Z klasycznych technik graficznych oprócz litografii do druku pocztówek stosowano też staloryt, miedzioryt oraz drzeworyt.

Oprac. Wojciech Bałabański

Literatura:

https:// http://www.grawerowanie-lublin.pl/wojciech-rybicki-krotka-historia-pocztowki,220.html

M. Gołąb” Srebrowe techniki fotograficzne” Ochrona Zabytków 35/1-2 (136-137), 45-52

Share.

Comments are closed.

Facebook
Skip to content